UTE avdelingen - Outdoors Norway

mandag, januar 30, 2012

AT DET GÅR AN !

Har vært 6 timer ute i skiløypa idag. Var muggen som en ekkel ost i kjøleskapet både i går kveld og i morges, men har erfaring for at uteliv er god medisin, så jeg ville nå prøve.

Først må en klare å komme seg vekk fra dyna - få på turtøy - putte litt mat i magen og få pakket en sekk. Det er heldigvis ikke første gang jeg gjør disse tingene - rutine er ganske lurt i grunnen.
Neste prøvelse er kan hende verre - ut i BIL, og så omtrent 60 kilometer inne i denne metall-boksen. Hadde privatsjåfør idag - heldiggris som jeg er! Ei trygg og god sjåfør som ikke var redd for å rygge bilen inn bak bommen -> langt uti snøen - rett ved løypa!

Endelig - klokka 11.30 - var skia på beina og sekken på ryggen. Har erfaring med at oppvarmingen også må unnagjøres før mugg og indre tordenskyer forsvinner. Satte derfor trøstig igang - stavtak etter stavtak.

AT DET GÅR AN!
Det er jo ikke til å tro at det virkelig virker!  Ti kalde grader - passe trått føre og uendelig, ubeskrivelig, fantastiske synsinntrykk. Tror hjernen har godt av å se vakre ting - av å kjenne vind og kuldegrader på huden - av å få blodpumpa igang.
Det virket idag igjen, hvilket vil si at fra omtrent tolv tiden (etter oppvarming) var mugg og tordenskyer fullstendig forsvunnet. Euforisk glede tok den plassen som finnes - vakrere syn enn det er mulig å beskrive.

Jeg kan på det varmeste anbefale deg å ta opp kampen med dørstokkmila. For meg er det i alle fall verd slitet. Torsdag drar jeg lenger opp i fylket til leid hytte (Grenland Sportsfiskere). Da gjør jeg veien fra senga til løypa betydelig kortere. Eventyret ligger jo rett utafor døra der :-)

Jeg er blitt innmari glad i vinter-Norge jeg. Tusen takk til trygg inspirator (dagens sjåfør), og ikke minst til Vårherre som må ha en utrolig god formsans!!

Ingen kommentarer: