UTE avdelingen - Outdoors Norway

søndag, juli 29, 2012

Alle valgene . . . . .

I går hørte jeg gresshoppene for første gang i år. Seinsommer er på vei, og jeg slipper snart den mest intense kampen mot knott og mygg. Kom akkurat hjem fra årets første Hardangervidda-tur. Slit med tung sekk, men en utrolig lykke og tilfredstillelse. God og sliten i kroppen - sansene får innputt som gir meg beytdelig mer ro enn mangfoldet i "yrende sommer byer".

Lysbildeserie fra siste fjelltur !


Med andre ord er alt som det pleier her hos meg!!  


Eller kanskje er jeg litt ekstra opptatt av alle de store og små valgene jeg hele tiden må ta. Du må det selvsagt du også. Vanligvis tenker vi ikke på detaljene i valgene våre. 
  • skal jeg stå opp med høyre eller venstre bein først
  • hva skal vi ha til middag idag
  • skal jeg skrive blogg-innlegg idag mon tro
  • hvor skal vi dra på ferie
  • hvilken sti skal jeg velge til dagens tur
  • hvilken kanal skal vi velge på TV i kveld
  • hvilken stein skal jeg velge å styre mot for å komme over denne fjellbekken . . . 
hvilken stein skal jeg velge nå ??
Det kan bli en stor plage å tenke for mye :-) Automatikk, rutine og vaner hjelper oss heldigvis i hverdagen. Litt fintenking og filosofering innimellom tror jeg likevel kan berike livet og gjøre meg visere. 
Tre små valg-filosofier vil jeg dele med deg idag:
  1. Var i en konfirmasjon for en stund siden - noen taler og gode råd er fast ingrediens. Sjelden husker jeg talene, men rådet om hvordan du bør tenke om valgene dine husker jeg! "Om du har valgt å gå til venstre - så GÅ til venstre!" Enkelt og greit, ikke no ombestemmelser, vakling eller anger . . . .   
  2. Så er det disse steinene i bekken:-) Gjorde meg noen erfaringer på siste fjelltur. Fart har mye å si! Først må jeg ta et overblikk over bekken - fra bredd til bredd. Så må jeg sette igang og holde farten. Det finnes noen fysiske lover om fart og kraft (har jeg lært en gang for lenge siden) . . . .   ikke så vanskelig å merke på balansen og graden av våte sokker. Enkelt og greit, ikke no ombestemmelser, vakling eller anger . . . .
  3. Siste filosofi-stunt er værre og betydelig mer uortodokst. Likevel er det slett ikke umulig at det er noe visdom og hente her også. Jeg leser boka "Terningmannen" av Luke Rhinehart (Georg Cockcroft) nå. Enkelt og greit, uten ombestemmelser og vakling lar "dr. Luke" terningen bestemme valgene sine.  Verd å prøve kanskje? Boka ble skrevet i 1971 og er regnet som en kultklassiker. Mange innen hippiekulturen har prøvet å leve etter dette. Følg linken, så ser du hva Aftenposten har skrevet om saken bare for to år siden :-)
– Terningene får folk til å se hvilke utrolige muligheter livet byr på. Men du behøver ikke å kaste en terning. Alt du trenger å gjøre, er å sette deg ned en dag og si at neste uke vil jeg gjøre noe annerledes. Så skriver du ned seks ting. Bare å gjøre det vil få deg til å tenke over hvor ensformig livet ditt er blitt og hvor mange andre ting du kunne gjort, sier George Cockcroft.
Lykke til med sensommerens mange store og små valg!

Ingen kommentarer: