UTE avdelingen - Outdoors Norway

lørdag, mars 17, 2012

Fra vinter til vår i år !

Så utrolig fort tida går.....
Dagene fylles av turer med fantastiske opplevelser, men hvordan få tid og ro til å digitalisere dette da??
Det ble nesten en film om isfiske - - -  mon tro om det er for seint å dele det med dere?
Det er nesten nok råmateriale til en bever-film - men Otto-bever er selvsagt litt beskjeden av seg. Han orker ikke bli filmstjerne riktig ennå.
Ingen vinter tidligere har jeg fått med meg SÅ mange flotte skiturer. 26 netter har vi sovet nærmere løypenettet enn hjemmeadressen tilsier. Grenland Sportsfiskere sine hytter er flittig brukt, og sist uke besøkte vi gode venner på Sjugurdstølen i Bergsjø-området.
I 2012 har det hittil vært fullmåne tre ganger. ALLE disse gangene har jeg vært så heldig å få være ute i snølandskap med klar himmel. Har du opplevet det??  Det er helt utrolig!  TROLLSOLA er et annet navn på månen, og trollsk er det lyset og de skyggene som måne + snø + vill natur gir. Denne trollske stemningen klarer jeg ikke å feste på noe foto. Om du har mulighet en gang, så unn deg selv en skitur i måneskinn - du trenger knapt bruke hodelykta.
Nå den siste uka eller kan hende de siste to ukene må jeg innse at omstilling fra vinter til vår er påkrevet! Forandringer er vanskelige synes jeg. Ordtaket: "En vet hva en har, men ikke hva en får:" gjør at endring kan bære angst eller motvilje med seg. Vinteren er lett å fange i vakre bilder. Blå, blå himmel - sol og hvite vidder, rim på trær, dyrespor, utsikt mot andre hvite topper og tinder. Vinteren med dalende snøfiller, snøkrystaller i hundepels, fokk og uvær . . . .  det er kraftfullt og relativt enkelt å fange.
Men hvordan skal jeg fange våren med kamera?  Oversiktsbildene blir grå, brune, støvete. Skitten snø, slaps ække helt det samme som snøkrystallene. Men i likhet med de små snøkrystallene må jeg fange detaljene for å se den vakre våren. Når jeg tar meg tid til å se detaljene - da klarer jeg overgangen og ser vårens under.......   "Hver vår taper døden!" sa Tove i et dikt - det er sant!  Hestehov rett opp av jorda, blåveis i "tepper" der stein og løv dekker bakken, tørre kvister får rakler og små blomster du kan hende aldri har tenkt på at er der, mauren åpner dørene i solskinnet. Så kommer jo andre lyder også - fuglekvitter med nye toner. Ærfuglen svømmer igjen på saltvannet, grågåsa kommer forhåpentligvis snart . . .  så klarer jeg nok omstillingen i år også...... . . .
Men vær nå ikke for sikker - - om yr.no er grei med oss tenker jeg vi stikker til fjells en gang til !   "Siste gangen en gang til da!"

1 kommentar:

Anonym sa...

Vakkert, Kaja!